Rakományrögzítés előtt meg kell bizonyosodni arról, hogy:
- A rakodófelület tiszta és száraz. A padozat jó állapotban van, egy deszkája sincs eltörve, nincsenek kiálló szögek, sem bármi egyéb, ami kárt okozhatna a rögzítő felszerelésben vagy a rakományban.
- A homlokfal rendeltetésszerű en használható állapotban van.
- A ponyvatartó vázszerkezet rendeltetésszerűen használható állapotban van, minden deszka a helyén van.
- A rögzítő felszerelés vagy racsni ép, tiszta és rendeltetésszerűen használható állapotban van.
MEGJEGYZÉS: a hevederek rögzítési pontjainak, horgainak kopására és korróziójára különös figyelmet kell fordítani!
Kék adat címke tartalmi elemei:
Az EN12195-2 előírásai alapján minden PES (poliészter) alapanyagú rakományrögzítési elemet kék színű címkével kell ellátni. A címke egyrészt információt szolgáltat arról, hogy milyen fizikai tulajdonságokkal rendelkezik a rögzítési eszköz, másrészt a visszakövethetőséget biztosítja: mikor, ki és hol gyártotta. A címke leszakadásával, vagy információtartalmának elvesztésével az eszköz nem használható tovább. A visszakövethetőség így is biztosított, hiszen a címke rendelkezik egy rejtett résszel, mely a gurtni anyagába van varrva.
Ennek megfelelően szigorú követelmények vonatkoznak a címke látható és rejtett részeinek kötelező tartalmi elemeire.
Látható rész
GS/TÜV tanúsítvány
A rakományrögzítő hevedereket nem kötelező a TÜV által bevizsgáltatni, ugyanakkor ez egy bizalom növelő tényező. A GS/TÜV logó önmagában azonban mit sem ér, ha nincs mellette feltüntetve a tanúsítvány száma.
Anyag információ
PES (poliészter)
Alkalmazott európai kibocsátási norma
EN12195-2
Maximális nyúlási tényező
< 7%
SHF (standard hand force)
A racsnira kézzel kifejtett erő (50daN = ~50kg).
STF (standard tension force)
Az a feszítő erő, ami a gurtniban keletkezik, miután az előírt erővel meghúztuk és elengedtük a racsnit.
Rögzítési kapacitás (LC)
Az a maximális húzóerő, aminek biztonságos eltűrésére a spanifer tervezve lett. A húzóerőn felül a gyártók gyakran feltüntetik a rögzítési erőt is, mely az áthurkolt rakományra kifejtett leszorító erőt jelenti.
Hossz (length)
A gurtni hossza méterben megadva.
Szériaszám
A gyártás visszakövethetőségét megadó jelsorozat, mely egyértelműen beazonosítja, hogy kinek és mikor készült a termék.
Gyártás éve
Figyelmeztetés
A rakományrögzítő heveder csak rögzítésre használható, emelésre nem!
Gyártó vagy forgalmazó azonosítója
A gyártó vagy a forgalmazó neve, logója, védjegye vagy bármilyen egyértelmű azonosítója.
Rejtett rész / címke
Gyártó vagy forgalmazó azonosítója
A gyártó vagy a forgalmazó neve, logója, védjegye vagy bármilyen egyértelmű azonosítója.
Rögzítési kapacitás (LC)
Az a maximális húzóerő, aminek biztonságos eltűrésére a rakományrögzítő heveder tervezve lett.
Anyag információ
PES (poliészter)
Alkalmazott európai kibocsátási norma
EN12195-2
Szériaszám
A gyártás visszakövethetőségét megadó jelsorozat, mely egyértelműen beazonosítja, hogy kinek és mikor készült a termék.
Gyártás éve
LC
Az a maximális húzóerő, aminek biztonságos eltűrésére a spanifer tervezve lett. A gyártás során szúrópróbaszerűen teszteket kell elvégezni az EN 12195-2 alapján. A tesztek során a komplett spanifernek a 2 x LC erőt kell elbírnia, míg a gurtni anyagát a 3 x LC értékre vizsgálják.
LC rögzítő
Az a maximális leszorító erő, amely a lekötött rakományra hat, miközben a spanifert még nem éri a tervezettnél nagyobb erőhatás. Ennek az értéknek a feltüntetéséről nem rendelkezik az EN12195-2, ugyanakkor a köznyelvben ez terjedt el a spaniferek teherbírásának megjelölésére. Például egy "5 tonnás"-nak nevezett spanifer LC értéke 2500daN, LC rögzítő értéke pedig 5000daN.
SHF (standard hand force)
A racsnira kézzel kifejtett erő (50daN = ~50kg). Ezzel a kézi erővel kell meghúzni a racsnit, hogy a rögzítőszalagban a megfelelő húzóerő keletkezzen.
STF (standard tension force)
Az a feszítő erő, ami a gurtniban keletkezik, miután az előírt módon meghúztuk és elengedtük a racsnit. Minél hosszabb a racsni, ugyanakkora kézi erő hatására annál nagyobb erő ébred a gurtniban.